چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۰
۰ |
۰

عقب‌نشینی فیفا در برابر اعتراض‌ها؛ بلیت ۶۰ دلاری برای جام جهانی ۲۰۲۶ و اعتراض شدیدتر منتقدان

جام جهانی 2026
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

در پی موج گسترده انتقادها از قیمت‌های سرسام‌آور بلیت جام جهانی ۲۰۲۶، فیفا ناچار شد ساختار فروش بلیت را اصلاح کند و با معرفی سهمیه‌ای محدود از بلیت‌های ۶۰ دلاری، بخشی از فشار افکار عمومی و گروه‌های هواداری را کاهش دهد.

پس از انتشار جزئیات قیمت بلیت‌های جام جهانی ۲۰۲۶، خشم هواداران فوتبال در سراسر جهان برانگیخته شد. قیمت‌هایی که در آن، ارزان‌ترین بلیت‌های فینال بیش از ۳ هزار پوند تعیین شده بود و هزینه همراهی یک تیم از مرحله گروهی تا فینال، بدون احتساب سفر و اقامت، به بیش از ۵ هزار پوند می‌رسید. این ارقام در مقایسه با جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، که بلیت‌های مرحله گروهی آن حدود ۶۸ پوند قیمت داشت، افزایشی چشمگیر و بی‌سابقه محسوب می‌شد.

گروه‌های هواداری و نهادهای رسمی فوتبال به سرعت واکنش نشان دادند. انجمن هواداران فوتبال انگلیس (FSA) قیمت‌ها را توهینی آشکار به هوادار عادی توصیف کرد و هواداران فوتبال اروپا (FSE) نیز هزینه‌ها را سرسام‌آور دانست. در همین راستا، برخی فدراسیون‌های ملی حتی خواستار خودداری از فروش سهمیه بلیت‌ها شدند.

در نهایت، فشار گسترده افکار عمومی فیفا را وادار به عقب‌نشینی کرد. نهاد حاکم بر فوتبال جهان با معرفی یک «سطح ورودی ویژه هواداران»، بلیت‌هایی با قیمت ثابت ۶۰ دلار (۴۵ پوند) برای تمامی ۱۰۴ مسابقه جام جهانی عرضه کرد. این تصمیم از سوی بسیاری به عنوان عقب‌نشینی تحقیرآمیز فیفا در برابر انتقادهای بی‌سابقه تعبیر شد.

با این حال، این اقدام تمام انتقادها را فرو ننشاند؛ چرا که تنها ۱۰ درصد از سهمیه بلیت هر مسابقه با این قیمت در اختیار فدراسیون‌های عضو شرکت‌کننده قرار می‌گیرد. به گفته منتقدان، این سهم اندک عملاً شانس حضور هواداران واقعی در ورزشگاه‌ها را به یک قرعه‌کشی محدود تبدیل می‌کند.

هواداران پرشور فوتبال

به گزارش سایت گل، اما تام گریت‌رکس از انجمن هواداران فوتبال در واکنش گفت: «اینکه بخش کوچکی از سهمیه‌ای که خود آن هم کوچک است با قیمتی معقول عرضه شود، همچنان باعث می‌شود اکثریت عظیم هوادارانی که قصد سفر به جام جهانی را دارند، توان مالی انجام آن را نداشته باشند. حدود ۴۵۰ بلیت از سهمیه‌ای تقریباً ۴۵۰۰ تایی برای بازی‌های گروهی انگلیس، حمایت از تیم در مرحله نهایی را به یک بخت‌آزمایی تبدیل می‌کند. پس از آنکه عملاً پویایی، فضای پرشور و جذابیت جام جهانی برای هواداران مسافر از بین رفته، این ژست توخالی شاید چند تیتر خبری بخرد، اما این واقعیت را حل نمی‌کند که فیفا در گران‌سازی و حذف هواداران از جام جهانی همدست بوده است.»

فیفا در بیانیه‌ای اعلام کرد بلیت‌های ارزان‌تر صرفاً به هواداران تیم‌های صعودکرده اختصاص خواهد یافت و نحوه توزیع آن بر عهده فدراسیون‌های ملی است؛ فدراسیون‌هایی که موظف‌اند این بلیت‌ها را به هواداران وفادار و نزدیک به تیم‌های ملی اختصاص دهند.

با وجود این توضیحات، فعالان حوزه هواداری معتقدند این اقدام بیش از آنکه یک اصلاح ساختاری باشد، تلاشی برای کنترل بحران رسانه‌ای است. آن‌ها تأکید دارند تا زمانی که بخش عمده بلیت‌ها خارج از توان مالی هواداران عادی قیمت‌گذاری می‌شود، جام جهانی همچنان از دسترس اصلی‌ترین سرمایه خود، یعنی تماشاگران وفادار، دور خواهد ماند.

بیشتر بخوانید: صدای انگلیسی‌ها هم درآمد؛ بلیت که هیچ، همه هزینه‌ها برای جام‌جهانی زیاد است!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدها

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی